Sportspullen van onze club naar Suriname

Voetbalvereniging Doetinchem heeft honderden overtollige sportartikelen geschonken aan een goed doel in Suriname. Het ging om sport- en voetbalschoenen, trainingsjacks en -broeken, voetbalshirts, hesjes, kousen en enkele voetbaltassen.

Het begon dit voorjaar met een e-mailtje van de stichting ChietSana Foundation, gestuurd naar meerdere voetbalclubs, of ook v.v. Doetinchem overtollige voetbal-/sportspullen zou willen schenken aan een goed doel in Suriname. Het gaat hier om spullen die kinderen en volwassenen in onze voormalige kolonie, die het niet breed hebben, aan het sporten kunnen krijgen. Op die manier kunnen ze worden weggehouden van criminaliteit en andere ongewenste zaken.

Uiteindelijk leidde het e-mailverkeer ertoe dat op een dag in juli stichtingsbestuurslid Chietra Bahora vanuit Almere met haar auto naar Doetinchem afreisde om de aangeboden sportartikelen op te halen. Het neerklappen van de achterbank was nodig om alle spullen, met hulp van Jan Klomp, in haar auto gestouwd te krijgen.

Het ging – mede vanwege de geleidelijke overstap door onze club naar kledingleverancier Adidas – om honderden overbodige tweedehands hesjes, shirtjes, broekjes, kousen etc. Een deel daarvan was overgebleven van een sportkleding-weggeefmarkt die vorig najaar op ons sportcomplex werd gehouden. Die weggeefmarkt was een initiatief van de gemeentelijke sportorganisatie Sport-ID, het Graafschap College, Buurtplein en de Rondkomers.

Blij

Chietra Bahora toonde zich bijzonder blij met de aangeboden spullen, waaronder ook enkele tientallen oranje shirts die bij v.v. Doetinchem bijna geen enkel team meer aan wil hebben omdat ze te ouderwets worden gevonden.

De Chietsana Foundation is er maar wat happy mee. De sportartikelen worden dit jaar nog, samen met allerlei andere hulpgoederen, in een grote zeecontainer naar Suriname verscheept. Zo levert v.v. Doetinchem een bijdrage aan het sporten van arme kinderen en volwassenen in een van onze voormalige kolonies.