Groot feest, Doetinchem-1 kampioen!

Eindelijk. Drie jaar na de degradatie uit de derde klasse heeft Doetinchem-1 het verloren gegane terrein met glans heroverd. De ploeg is glansrijk kampioen geworden van de vierde klasse D (63 punten uit 26 wedstrijden) en speelt komende seizoen weer in de ‘koningsklasse’ 3C. Hieronder een wedstrijd- en sfeerverslag.

Zondag 27 mei 2018 werd voor Doetinchem-1 een historische dag: de kampioenwedstrijd in eigen ‘stadion’ De Bezelhorst tegen HC’03 1. Na een lange en spannende competitie (op de slotdag slechts รฉรฉn punt voorsprong op naaste belager MvR-1) had Doetinchem het gelukkig nog geheel in eigen hand. Bij winst was het kampioenschap zeker. Bij verlies of gelijkspel was de ploeg afhankelijk van naaste achtervolger MvR uit ‘s-Heerenberg.
MvR-aanhangers deden er de laatste weken achter de schermen van alles aan om tegenstanders van Doetinchem aan te moedigen door premies aan te bieden.
Gelukkig lieten de manschappen van hoofdtrainer John Leeuwerik zich niet in de war brengen. Ze waren al weken scherp aan het trainen om dat ene doel te bereiken.

Tijdens de wedstrijd bleek al snel dat MvR op 0-1 voorsprong was gekomen bij SDZZ in Zevenaar. Alles lag nu dus aan onszelf. HC’03 had zich al verzekerd van nacompetitie, maar wilde deze met een goed gevoel ingaan. Dus de ploeg was erg fanatiek en liet de wedstrijd (gelukkig) absoluut niet lopen. Hierdoor moest Doetinchem scherp blijven.
In de eerste helft gebeurde er niet erg veel. HC werd een keer gevaarlijk uit een corner.
Doetinchem leek even later op voorsprong te komen nadat Cas van Wezel een mooie pass van Willem Stollรฉ afrondde. Maar dit doelpunt werd afgekeurd wegens buitenspel.
Niet veel later brak Rico Cancian door op links en gaf de bal goed voor. Echter, de bal kon net niet goed worden afgewerkt.
Verder dan een goed schot uit de tweede lijn van Danny Reinders kwam de thuisploeg in de eerste helft niet meer.

De ruststand was 0-0. Tijdens de pauze kon het in grote getale aanwezige publiek genieten van een koud Veltins-biertje uit de tap van de tapwagen, aangeboden door De Terborgse Wijncentrale.

In de tweede helft zagen we een ander Doetinchem. Er werd gelijk fel naar voren gespeeld en HC werd meer en meer teruggedrongen. Wel bleef het gevaar dat HC (op dat moment met 70 doelpunten de meest scorende ploeg in 4D) via een counter kon uitbreken. Maar de Doetinchem-defensie stond weer erg goed en er werden weinig kansen weggegeven.
Ongeveer vijf minuten na rust leek Doetinchem op voorsprong te komen. Niels Hondelink krulde de bal prachtig richting doel, maar deze belandde op de lat.

In de 59e minuut kwam dan wel de bevrijdende 1-0. Een schitterende voorzet van routinier Jorrit Splitthoff, vanaf de rechterkant, werd bij de tweede paal snoeihard binnen gekopt door Rico Cancian.

Hierna drukte HC weer iets meer en belandde er onder andere nog een dwarrelschot op de paal, maar doelman Piet Ratsma wist zijn doel nog schoon te houden.

Naarmate de tijd vorderde kwamen er ook wat meer zenuwen. Dit was te zien langs de kant en op het veld. Toch kwam er nog een tweede doelpunt. De ingevallen Mehmet Bal, die dit seizoen op meerdere posities goed gespeeld heeft, kreeg de bal voor de voeten (randje zestien meter) en hij schoot de bal feilloos in de hoek.
De ontlading was groot, want er stonden nog maar vijf minuten op de klok. Dit kon niet meer misgaan..

Toen de goede, pas 21-jarige, scheidsrechter Thijs Eijkelkamp uit Vorden affloot, kreeg John Leeuwerik de inhoud van een goed gevulde waterzak over zich heen. Voor hem betekende dit zijn eerste kampioenschap als hoofdtrainer. Als speler van de Graafschap had hij dit al wel meegemaakt.
Spelers renden naar elkaar toe en het Doetinchem-clublied werd weer uit volle borst gezongen!

Hierna werden direct de kampioenmedailles uitgereikt door KNVB-ambassadeur Gerard van Balveren, die daarbij werd geassisteerd door ‘Pupil van de Week’ Abidara Estefanos Germay.

Nadat er gedoucht was en de kampioenshirts waren aangetrokken, ging het feest verder in de kantine en op het terras. Dit alles met muziek van dj Remco Siebelink. Ook de voltallige directie van hoofdsponsor De Bielheimerbeek, Annemi en Rudi Berand, was aanwezig.
Het kantinepersoneel voorzag iedereen van drinken en eten en rond 18.30 uur vond de huldiging plaats in de kantine. Die werd verricht door voorzitter Ger Melissen en secretaris Jan Klomp.
Hierna ging het feest nog eventjes door, alvorens het gedruis werd verplaatst naar de binnenstad van Doetinchem.

De volgende morgen stond een aantal spelers alweer paraat om verder te gaan feesten. Eerst werd er gezellig bij iemand thuis gezeten en daarna weer naar de stad. Hier ging het nog wel ‘even’ door……

Nu op naar volgend seizoen. Eindelijk weer in de ‘koningsklasse’ 3C. Over een aantal weken weten we wie de tegenstanders zullen zijn.
De selectie zal ook wat aangepast worden. Er zijn al enkele versterkingen in aantocht. Hier komen we later op terug.

We hopen een ieder volgend seizoen weer te zien.

De teammanagers.

Foto 1: Het kampioensteam, met de begeleidingsstaf.

Foto 2: Het openingsdoelpunt van Rico Cancian, schitterend in beeld gebracht door Gelderlander-fotograaf Jan van den Brink

Foto 3: Mehmet Bal (midden) en zijn medespelers schreeuwen het uit van vreugde na het verlossende tweede doelpunt (Foto: Jan van den Brink).

Groot feest, Doetinchem-1 kampioen!ย Groot feestDoetinchem-1 kampioen!