Jan Klomp benoemd tot lid van verdienste

Namens het nieuwe bestuur, gekozen tijdens een buitengewone algemene ledenvergadering op 3 juli, heeft penningmeester Hans Migchelbrink drie leden in de bloemetjes gezet: Jan Flokstra, Erik de Bruin en Jan Klomp. De laatste werd ook nog, met instemming van de aanwezige leden, tot lid van verdienste benoemd.

Jan Flokstra (70 jaar) was de eerste die de bloemen kreeg overhandigd. Jan kwam in 2018 op de woensdagmiddag de groep walking-footballers versterken en toonde zich een bevlogen speler. “Uit eigen ervaring wist je evenwel dat bij een voetbalclub meer komt kijken dan alleen een veld, een bal en twee doeltjes om een vereniging draaiende te houden”, sprak Hans. “En zo werd jij eind 2021 gestrikt als bestuurslid voetbalzaken.”

“Helaas heb je na bijna twee jaar, mede omdat jouw gezondheid je even in de steek liet, een stapje terug moeten doen en het bestuur verlaten. Maar het is goed om te zien dat je inmiddels op de woensdagmiddag alweer op het veld staat.”

De bloemen kreeg hij overhandigd met de afsluitende mededeling van de penningmeester: “Jan, hartelijk dank voor je bestuurlijke inzet.”

Erik de Bruin

Erik de Bruin (55) heeft al een wat langere staat van dienst op sportpark De Bezelhorst, sinds 1992. Hans: “Je was jarenlang actief als jeugdleider, scheidsrechter, toernooiorganisator en op het laatst lid van de jeugdcommissie. En misschien vergeet ik dan nog wel iets, maar ook daarvoor is onze waardering groot.”

Eriks zoon Sam (inmiddels 24) werd door zijn ouders al meteen lid van v.v. Doetinchem gemaakt toen hij nog geen half jaar oud was. Vanaf het moment dat dit mocht heeft Sam tot op zijn twaalfde bij onze club gevoetbald. Hans: “Maar eenmaal in Dichteren wonend ging je zoon natuurlijk al snel naar Viod.”

Erik zelf was volgens de penningmeester bij v.v. Doetinchem een begenadigd voetballer.  “Maar je hebt die kwaliteiten altijd wel goed verstopt weten te houden voor de buitenwacht”, grapte hij.

De bloemen als dank voor Eriks jarenlange vrijwillige inzet waren volgens de penningmeester dik en dik verdiend. “En alhoewel je nu een stapje terug doet, je bent nooit helemaal weg. Ik heb je telefoonnummer”, zo waarschuwde hij.

Jan Klomp

Op voorstel van het kersverse vijfhoofdige bestuur (naast penningmeester Hans Migchelbrink, bestaande uit voorzitter Oguz Kaya, secretaris Beau Eijgelsheim en de leden Hikmet Kaya en Jacqueline Scheidt) stemden de aanwezigen ermee in om scheidend bestuurslid Jan Klomp te benoemen tot lid van verdienste.

Die eretitel kreeg de 69-jarige niet alleen omdat hij zes jaar als secretaris in het bestuur heeft gezeten. In de benoeming telden ook zijn andere vrijwilligersactiviteiten voor de club mee.

Zo werd Jan, nadat zijn oudste zoon Thomas op 7-jarige leeftijd bij v.v. Doetinchem begon te voetballen, midden jaren negentig al redelijk snel gevraagd om jeugdleider te worden. En hij zei ja. Zelf bleef hij tot juni 2000 nog even bij Loenermark, in zijn geboorteplaats Loenen, voetballen. Maar in die maand maakte hij dan toch de overstap naar Doetinchem-4. “Daar heb je vele jaren je voetbalkwaliteiten tentoon kunnen stellen. Toch ben je er al die tijd wel in geslaagd om die kwaliteiten verborgen te houden voor selectieteams en -trainers”, zo sprak Hans met een knipoog.

“Daarnaast besefte je dat waar kinderen sporten er ook hand-en-spandiensten moeten worden verricht om dat mogelijk te maken. ‘Jan zou je willen vlaggen?’ ‘Jan zou je een wedstrijdje willen fluiten’. ‘Jan zou je willen helpen bij het toernooi?’ ‘Jan wil je een vacante plaats in de jeugdcommissie innemen’. Je zei bijna altijd ‘ja’. Op een gegeven moment hoefden ze je niet meer te vragen. Je zag zelf vaak al waar je hulp nodig was of waar anderen ingezet moesten worden. Je bewoog je als een spin in het web door de vereniging”

Hans: “Slechts eenmaal heb je gedecideerd ‘nee’ gezegd. Dat was toen je gevraagd werd om ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van onze club, in 2007, een jubileumboek te schrijven. Bij het 75-jarig bestaan van Loenermark in 2003 had je dat wel gedaan. Je wist uit eigen ervaring wat een monnikenwerk dit was. En je had daar nou niet echt opnieuw behoefte aan.”

Na dik 15 jaar lidmaatschap van de Jeugdcommissie, waarvan zeven jaar als voorzitter, werd Jan eind 2017 gevraagd als secretaris in het hoofdbestuur. “Die rol was je op ’t lijf geschreven. Je pent al snel een stukje proza weg. Zelfs met een minimale input vanuit de vereniging wist je van de jaarverslagen toch een behoorlijk boekwerk te maken. Je discipline en ordentelijkheid zorgde ervoor dat het overzicht bleef en niets aan je aandacht ontsnapte.”

De laatste jaren van Jans bestuurslidmaatschap werden door Hans – mede vanwege coronamaatregelen, perikelen rond het eerste elftal en een bestuurscrisis – ‘tropenjaren’ genoemd. “Die tellen eigenlijk dubbel”, zo sprak de penningmeester.

Hans eindigde met de oproep: “Jan, blijf vooral wie je bent. Je doet nu een stapje terug, maar blijf vooral op De Bezelhorst komen, voor je natje en je droogje en het uitdragen van je voetbalskills bij de veteranen en het walking football.”

Vervolgens ging hij namens het nieuwe bestuur over tot het op de blouse bevestigen van het speldje met het opschrift ‘Lid van verdienste’.

Jan Flokstra (links) kreeg als dank voor zijn bestuurlijke inzet uit handen van penningmeester Hans Migchelbrink een bos bloemen overhandigd.

Ook voor Erik de Bruin (rechts) waren er bloemen voor zijn jarenlange vrijwillige inzet voor de club.

En natuurlijk was er ook voor Jan Klomp, naast het speldje, een bos bloemen als dank.